Dlaczego taniec jest tak samo ważny jak matematyka?
Taniec i
aktywność fizyczna powinny mieć w szkole taki sam status jak matematyka, fizyka
czy język. Co więcej, takie zajęcia mogą nawet poprawić wyniki uczniów na
testach, twierdzi Ken Robinson.
Czym jest taniec?
Czym jest taniec?
Przez kilka
lat patronowałem London School of Contemporary Dance (Szkoła Tańca Nowoczesnego
w Londynie). W 2016 roku poproszono mnie, abym wygłosił coroczny wykład na
cześć założyciela szkoły Roberta Cohana. Zaproszenie dotarło do mnie tuż po tym
wywiadzie dla BBC i postanowiłem zatytułować moją prelekcję „Dlaczego taniec
jest w edukacji równie ważny jak matematyka”.
W oczekiwaniu
na wykład umieściłem ten tytuł na Twitterze. Spotkał się z wieloma pozytywnymi
reakcjami i kilkoma komentarzami pełnymi niedowierzania. Ktoś napisał: „Czy to
nie będzie jeden z najkrótszych wykładów w historii?”. Kolejna osoba
stwierdziła kategorycznie: „Ken, taniec nie jest tak samo ważny jak matematyka”.
W porządku, sądziłem, że jest inaczej. Niektóre komentarze były ironiczne: „Na
szczęście czytanie kalendarza nie jest równie ważne jak wywijanie porządnej
rumby”. Kolejna osoba napisała: „I co? Telefony są ważniejsze niż banany.
Mrówki nie są tak ważne jak kostki toaletowe. Spinacze do papieru są ważniejsze
niż łokcie”. Przynajmniej ktoś wykazał się kreatywnością. Najwyraźniej uważał,
że porównuję ze sobą rzeczy, których nie da się porównać, dlatego jestem
śmieszny. Niektóre odpowiedzi były bardziej celne: „Czyżby? Ważny z jakiego
powodu i dla kogo? A tak przy okazji, jestem nauczycielem matematyki”.
Aforyzm
przypisywany Friedrichowi Nietzschemu brzmi tak: „Ci, którzy tańczyli, zostali
uznani za niespełna rozumu przez tych, którzy nie potrafili usłyszeć muzyki”.
Kiedy sceptycy podają w wątpliwość znaczenie tańca w edukacji albo zamieszczają
głupie komentarze, pisząc, że umiejętność czytania kalendarza jest ważniejsza
niż wywijanie rumby, pozostaje mi przyjąć założenie, że nie słyszą muzyki.
Oczywiście,
że nie opowiadam się przeciwko matematyce. Matematyka stanowi niezastąpioną
część wielkiej twórczej przygody ludzkiego umysłu. Ma także ścisły związek z
dynamiką tańca. Nie jest to polemika przeciwko matematyce, tylko polemika za
równowagą w całościowej edukacji dziecka. Ważna z jakiego powodu i dla kogo?
Opowiadam się za tym, że taniec ma równie istotne znaczenie w ogólnej edukacji
każdego dziecka, jak inne przedmioty artystyczne, języki, matematyka,
przedmioty ścisłe i humanistyczne. Kto tak twierdzi? Na przykład ja, a także
wielu innych ludzi żyjących w różnych kulturach i tradycjach.
To fizyczna
ekspresja relacji, emocji i myśli poprzez ruch oraz rytm. Tańca nikt nie
wynalazł, on tkwi głęboko w każdej kulturze na przestrzeni dziejów. Jesteśmy
istotami cielesnymi i taniec stanowi część pulsu ludzkości. Obejmuje wiele
rodzajów, stylów i tradycji oraz nieustannie się zmienia. Role tańca są
wszechstronne, od rekreacji po taniec sakralny i mogą służyć każdemu celowi
społecznemu. Taniec istnieje wszędzie i jest dla każdego. Dlaczego powinien być
w szkołach? Powody mają charakter osobisty, społeczny, ekonomiczny i kulturowy.
Poniżej podaję kilka krótkich przykładów.
Taniec ma
mnóstwo form i istnieje wiele profesjonalnych firm zajmujących się nauczaniem
tańca. Jedną z nich jest Dancing Classrooms (Roztańczone Klasy), organizacja
non-profit z siedzibą w Nowym Jorku, która prowadzi zajęcia z tańca
towarzyskiego w szkołach podstawowych i średnich. Współpracuje z najbardziej
wymagającymi szkołami w najbardziej wymagających rejonach kraju, także w Nowym
Jorku, Los Angeles i Detroit. Misją tej firmy jest poprawa relacji społecznych,
szczególnie między płciami, i wzbogacenie kultury w szkołach poprzez rozwijanie
umiejętności współpracy, szacunku i współczucia. Program realizowany przez
Dancing Classrooms został opracowany w 1994 roku przez tancerza Pierre’a
Dulaine’a i obecnie oferuje w każdej ze szkół dwadzieścia sesji w ciągu
dziesięciu tygodni, które kończą się lokalnymi pokazami tańca. Program przynosi
niezaprzeczalne korzyści uczniom i szkołom.
"Taniec pomaga odzyskać radość i równowagę w trudnościach życiowych oraz łagodzić
napięcia w szkołach dotkniętych przemocą i zastraszaniem”.
Toni Walker
jest byłą dyrektorką Lehigh Elementary School w Lee County na Florydzie.
Chwaląc program, mówi również o osobistych korzyściach dla indywidualnych
uczniów, także dla tych, którzy mieli szczególnie poważne problemy. „Kiedy
pewna młoda dama przyszła do Lehigh, miała kartotekę grubą na pięć centymetrów.
Pochodziła z ubogiej śródmiejskiej dzielnicy. Była sprytna i nosiła w sobie
bardzo dużo złości. Czuła, że chce się poprawić i upewnić, że wszyscy wiedzą,
jaka jest silna, i że będzie walczyć”. Kiedy szkoła przystąpiła do tego
programu, nie chciała brać w nim udziału, ale było to obowiązkowe. Musiała się
przyłączyć i wkrótce odkryła, że ma wrodzone zdolności do tańca. „Na kolejnych
zajęciach miała już nieco inne podejście i nie musieliśmy z nią walczyć, żeby
zaczęła tańczyć. Po prostu stanęła w rzędzie razem z innymi”.
Na trzecich i
czwartych zajęciach przeszła metamorfozę: „Inaczej się zachowuje. Mówi inaczej.
Jest miła. Odnosi się do innych z szacunkiem. Nie wysłano jej ani razu do
psychologa. Jej matka nie może uwierzyć własnym oczom. To cudowne. Wspaniałe.
Ten program jest o wiele doskonalszy, niż się ludziom wydaje”.
Nauka tańca
korzystnie wpływa na relacje s p o ł e c z n e uczniów, szczególnie na kontakty
pomiędzy dziewczynkami i chłopcami oraz różnymi grupami wiekowymi. Wiele form
tańca, w tym taniec towarzyski, ma wpisany w swoją naturę społeczny charakter.
Polega to na wspólnym, synchronicznym poruszaniu się, z empatią i będąc w
bezpośrednim kontakcie fizycznym. Oceniając program w Nowym Jorku,
dziewięćdziesiąt pięć procent nauczycieli powiedziało, że efektem wspólnych
tańców była znacząca poprawa umiejętności współpracy i współdziałania uczniów.
W badaniu przeprowadzonym w Los Angeles sześćdziesiąt sześć procent dyrektorów
szkół potwierdziło, że po udziale w tym programie uczniowie wykazywali się
większą tolerancją wobec innych, a osiemdziesiąt jeden procent uczniów
powiedziało, że zaczęli traktować ludzi z większym szacunkiem.
„W jednym z badań 95% nauczycieli przyznało, że
efektem wspólnych tańców
była znacząca poprawa umiejętności współpracy i
współdziałania uczniów.”
Taniec
przynosi także korzyści ekonomiczne. Oprócz tego, że taniec może stanowić formę
zatrudnienia dla tych, którzy mają szczególny talent i determinację, jakich
wymaga ta forma sztuki, sprzyja także rozwijaniu wielu cech osobowości i
wrażliwości, które pracodawcy coraz częściej uważają za niezbędne u
pracowników, by umieli współpracować i przystosowywać się do zmian.
Na wypadek
gdybyś dalej uważał, że chociaż być może taniec jest wartościowy, to zajęcia
taneczne w szkole odciągają dzieci od rozwiązywania zadań z matematyki albo od
nauki innych przedmiotów akademickich, chcę Ci powiedzieć, że tak nie jest.
Wręcz przeciwnie. Jak już wspomniałem, nie prowadzę batalii przeciwko
matematyce, ale opowiadam się za tańcem. Te dwie dziedziny nie wykluczają się
nawzajem – ani w edukacji, ani w życiu. Poza tym, że taniec jest ważny z
natury, korzyści, jakie przynosi, mogą mieć bezpośredni wpływ na osiągnięcia
uczniów w innych dziedzinach, w tym – jak się okazuje – również w matematyce.
Jak na ironię, szczególnie dla sceptyków, istnieją mocne dowody na to, że kiedy
dzieci tańczą, mogą poprawić się ich oceny z matematyki.
Piętrzą się
dowody na pozytywny wpływ dobrostanu fizycznego na wszechstronne osiągnięcia
młodych ludzi oraz ich zaangażowanie w naukę. W 2004 roku panel znanych
naukowców z różnych dziedzin, od kinezjologii po pediatrię, przeanalizował
ponad osiemset pięćdziesiąt badań na temat wpływu aktywności fizycznej na
dzieci w wieku szkolnym. W większości z nich oceniono efekty umiarkowanej lub
intensywnej aktywności fizycznej podejmowanej przez trzydzieści do czterdziestu
pięciu minut, przez trzy do pięciu dni w tygodniu: „Wzięto pod uwagę wiele
parametrów, takich jak otyłość, sprawność układu sercowo-naczyniowego,
ciśnienie krwi, depresję, lęki, świadomość własnej tożsamości, gęstość kości i
osiągnięcia w nauce”. Opierając się na mocnych dowodach w ocenie wielu spośród
tych zmiennych, naukowcy zdecydowanie zalecili, żeby uczniowie codziennie, co
najmniej przez godzinę, podejmowali aktywność fizyczną o umiarkowanym lub
intensywnym nasileniu. Po przyjrzeniu się bliżej wynikom w nauce naukowcy
zdobyli mocne dowody przemawiające za tezą, że „aktywność fizyczna ma pozytywny
wpływ na pamięć, koncentrację i zachowanie w klasie”.
„Taniec i teatr przeważnie są traktowane w
szkołach jako zajęcia drugiej kategorii”.
Większość
dzieci w szkołach publicznych ma jakieś szczątkowe zajęcia z muzyki i sztuk
wizualnych, które najczęściej odbywają się nieregularnie. Taniec i teatr
przeważnie są traktowane w szkołach jako zajęcia drugiej kategorii, a uczniowie
z obszarów o wysokim wskaźniku ubóstwa mają najmniejsze możliwości pracy w
sektorze artystycznym. Bob Morrison, założyciel i prezes Quadrant Research,
potwierdza, że „miliony uczniów nadal nie mają dostępu do żadnych zajęć
artystycznych. Wielu spośród nich pochodzi z biedniejszych społeczności, w
których zapewne istnieje największe zapotrzebowanie na tego typu programy”.
Morrison
stawia również pytanie, czy byłoby w porządku, gdyby miliony uczniów nie miały
dostępu do zajęć z matematyki albo kursów z literatury. „Oczywiście, że nie –
odpowiada – i nie powinniśmy tolerować takiej sytuacji również w odniesieniu do
przedmiotów artystycznych. Nadal pokutuje mit, że edukacja artystyczna jest dla
wybitnie utalentowanych, ale my wiemy, że sztuka przynosi korzyści każdemu
człowiekowi, niezależnie od wybranej ścieżki zawodowej. Nie uczymy matematyki
wyłącznie po to, żeby wychować matematyków i nie uczymy literatury wyłącznie po
to, żeby wykształcić kolejne pokolenie powieściopisarzy. Ta sama zasada odnosi
się do przedmiotów artystycznych. Uczymy ich, żeby ukształtować wszechstronnych
obywateli, którzy potrafią wykorzystać swoje umiejętności, wiedzę i
doświadczenie zdobyte podczas zajęć artystycznych w karierze zawodowej i w
życiu osobistym”.
A jednak
wciąż ci, którzy tańczyli, są uznawani za niepoczytalnych przez tych, którzy
nie potrafią usłyszeć muzyki.
(źródło: https://wydawnictwoelement.com.pl/dlaczego-taniec-jest-rownie-wazny-jak-matematyka/)
(źródło:
Komentarze
Prześlij komentarz